پرش به محتوا

ساخت نرم افزار با پایتون و eel – قسمت ۰

  • از

سلام خدمت شما کاربران عزیز، قصد داریم تا یه دوره پروژه محور با هم شروع کنیم. انتظار میره در انتهای این دوره بتونیم یه نرم افزار دسکتاپ و دارای رابط کاربری طراحی و پیاده سازی کنیم. البته قرار نیست زیاد سختش کنیم و سراغ راه تقریبا آسونی رفتیم، سراغ eel .

(البته راه آسون تری برای ساخت اپلیکیشن به وسیله HTML/CSS هست و اون استفاده از Node.Js و Javascript است. ولی کتابخانه eel برای کسانی است که می‌خواهند از امکانات و کتابخانه های پایتون در پروژه خود استفاده کنند و ابزار های جاوا اسکریپت جوابگو آن ها نیست، یا هم اینکه کسانی که میخان از امکاناتی مثل فریمورک سی اس سی بوت استرپ و یا کتابخانه های جاوا اسکریپت برای طراحی فرانت اند نرم افزار خود استفاده کنن و با Pyqt و ُTkinter راحت نیستن . در نهایت خوبه که خودتون بر اساس استفادتون تصمیم بگیرین!)

کتابخانه پایتون eel برای ساخت نرم افزار و رابط کاربریش طراحی شده ، با استفاده از پایتون و HTML/CSS/JS ! این کتابخانه پایتون جمع و جور به شما امکان طراحی نرم افزار برای پلتفرم دسکتاپ رو میده و بر روی کروم و یا دیگر مرورگر های حاضر بر روی سیستم و در آدرس local host اجرا می‌شه.البته این ماژول با فریمورک هایی مانند FLask و Django قابل مقایسه نیست چون هر کدام برای کاربرد های مختلف تولید شده اند و حتی اساسا نمی‌توان eel را یک فریمورک محسوب کرد.

روش کار eel اینطوریه که با برقرار کردن ارتباط بین جاوا اسکریپت و پایتون، میتونه توابع هر دو زبان برنامه نویسی رو به وسیله هم دیگه صدا و اجرا کنه. البته انتقال مقادیر توابع بازگشتی هم بین این دو زبان برنامه نویسی در حین اجرا امکان پذیره و به عنوان مثال شما میتونید یک تابع ، مثل جمع دو عدد رو توی پایتون بنویسید و از توی جاوا اسکریپت براش مقدار بدین، براتون عملیات رو انجام بده و در نهایت مقدار رو به جاوا اسکریپت برگردونه تا بتونین توی صفحه برای کاربر نمایش بدین.

راجب اجرا گرفتن هم نگران نباشین، با وجود اجرا شدن نرم افزار روی لوکال هاست ولی نیاز نیست هربار از دستورات خط فرمان استفاده کنین و یا دکمه ران رو بزنین تا پروژه اجرا بشه، در نهایت و پس از توسعه کامل پروژتون، میتونین یک فایل exe و یا فرمت های سازگار با لینوکس و غیره خروجی بگیرین و به عنوان یک فایل نصبی یا پرتابل استفاده کنین. بدون اینکه کد هاتون پیدا باشه و یا برای اجرا گرفتن مراحل خاصی رو طی کنین.

این کتابخونه یک پروژه متن باز هست و می‌تونین برای کسب اطلاعات بیشتر راجبش ، خوندن داکیومنت های اصلیش و دیدن سورس کد این کتابخانه و یا حتی مشارکت در توسعه این برنامه، به لینک گیت هاب زیر مراجعه کنین:

برای راحتی کارتون میتونین به جای خوندن آموزش زیر، ویدئوی این جلسه رو تماشا کنید.

0-0: ساختار پروژه

خب بیاین شروع کنیم. در اولین حرکت بیاین تا یه نگاه به ساختار پوشه پروژمون بندازیم : (البته ساختار پوشه الزما نمیخاد شبیه این آموزش باشه و اگه بلد باشین میتونین با تغییر در فایل پایتونی که اجرا میکنیم، پوشه ها و ساختار متفاوتی داشته باشین، جلوتر توضیح میدم)

ساختار استاندارد یک پروژه eel

یه توضیح کوتاه راجب تصویر بالا بدم. پوشه اصلی پروژه ما Python_EEl نام داره که داخل اون یک پوشه به نام web و یک فایل پایتون با نام main.py ایجاد کردیم. فایل main.py همون فایل پایتونی هست که برنامه ما ازش شروع و اجرا میشه.

در پوشه web تمام فایل های مربوط به طراحی رابط کاربری رو قرار میدیم که در اصل فایل های HTML/CSS/Javascript ما هستن. من برای نظم بیشتر داخل پوشه web ، یک پوشه به نام res ساختم که داخل همون پوشه res هم چهار پوشه css , img, js , fonts قرار داره که خب مشخص هست برای چه کاربردی هستن. و در آخر داخل پوشه web یک فایل html به نام index.html هم ساختیم که صفحه اصلی رابط کاربری ما هست.

۰-۱ : نصب کتابخانه

حالا که ساختار پروژمون درست شد نیازه تا کتابخانه eel رو نصب کنیم که این کار رو از طریق دستور زیر در ترمینال انجامش میدیم:

pip install eel

نکته: پیشنهاد میشه یک virtual enviroment در محل پروژتون، قبل از نصب بسازید و فعالش کنید.

پس از اینکه این کتابخانه نصب شد، ما کاملا آماده هستیم تا پروژه رو شروع کنیم، در این جلسه به توضیح در باره کتابخانه eel، نصب و آماده سازی فضای پروژه و ساختار اون پرداختیم. در جلسه آینده یکم دست به کد میشیم تا نتیجه کار رو عملی ببینیم ،پس تا جلسه بعد، موفق و پیروز باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 14 =